REGULAMIN CMENTARZA
Parafii św. Apostołów Szymona i Judy Tadeusza w Mokrej
Cmentarz jest świętym miejscem grzebania i spoczynku osób zmarłych oraz modlitwy; jest też miejscem zadumy nad życiem i wiecznością, dlatego kościół otacza go szczególną opieką. Miejscu temu należy się cześć religijna i poszanowanie.
Celem zapewnienia należnej czci zmarłym i zachowania powagi miejsca oraz dla zapewnienia porządku i utrzymania właściwego stanu estetycznego powierza się Cmentarz wraz z jego urządzeniami szczególnej trosce przebywających na jego terenie zgodnie z postanowieniami niniejszego Regulaminu.
Na podstawie Kodeksu Prawa Kanonicznego oraz art. 2 i art. 45 i ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o Stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rz. Pol. (Dz. U. Nr 29, poz. 1542 z późn. zm.) stanowi się co następuje.
§1
Katolicki Cmentarz Grzebalny, jest własnością Rzymskokatolickiej Parafii pod wezwaniem św. Apostołów Szymona i Judy Tadeusza w Mokrej.
§2
- Zarząd nad Cmentarzem sprawuje Proboszcz Parafii.
- Czynności administrowania cmentarzem Proboszcz powierza Administratorowi Cmentarza z zachowaniem uprawnień Proboszcza jako Zarządcy.
- Wszelkie sprawy związane z Cmentarzem załatwiane są w Kancelarii Parafialnej.
§3
- Podczas liturgii pogrzebowej obowiązuje zakaz otwierania trumny (zgodnie z Rozp. Ministra Zdrowia w sprawie postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi z dnia 7.12.2001 r. § 6 pkt 1).
- Obowiązek utrzymania czystości i porządku na grobie, jak również w jego otoczeniu, spoczywa na osobie dysponującej grobem.
- Nieczystości składane są do pojemników w wyznaczonych do tego miejscach.
- Zarządca Cmentarza nie ubezpiecza grobów od jakichkolwiek zniszczeń.
- Zarządca Cmentarza nie odpowiada za szkody na grobach powstałe na skutek klęsk żywiołowych.
- Indywidualne ubezpieczenie grobu spoczywa na dysponencie grobu.
- Cmentarz wyposażony jest w punkt czerpania wody. Woda z ujęć na terenie Cmentarza nie nadaje się do spożycia i może być używana jedynie do celów gospodarczych.
§4
Każdy grób powinien być czytelnie oznakowany, tj. posiadać umieszczoną informację z imieniem i nazwiskiem osoby zmarłej oraz datą jej zgonu.
§5
- Wszelkie prace ziemne, murarskie, budowlane i kamieniarskie wymagają uzyskania zgody Administratora Cmentarza.
- Prawo do tworzenia nowych grobów ziemnych, wymurowania grobów murowanych posiada Administrator cmentarza.
- Administrator cmentarza może powierzyć prace opisane w § 6, pkt. 2 osobom lub firmom zewnętrznym.
- Na czynności takie jak: pogrzeb, ekshumacja zwłok, przeniesienie zwłok lub szczątków do innego grobu, budowa grobowca (pieczary), budowa nowego pomnika, remont pomnika, budowa chodnika, posadowienie ławki, jest uzyskanie zgody Administratora Cmentarza.
§6
- Rozpoczęcie prac remontowych i budowlanych można podjąć dopiero po uzgodnieniu ich zakresu i terminu z Administratorem Cmentarza.
- Wykonywanie prac budowlanych i porządkowych nie może zakłócać spokoju i powagi miejsca oraz kolidować z trwającymi ceremoniami pogrzebowymi.
- Prace remontowe i budowlane bez zezwolenia uważane będą za nielegalne. Administrator Cmentarza ma prawo wezwać wykonawcę robót wykonanych bez zezwolenia do przywrócenia miejsca lub rzeczy do stanu pierwotnego sprzed robót.
- Wykonawca prac jest zobowiązany do naprawienia wszelkich szkód powstałych w wyniku wykonywanych prac.
- Nadmiar ziemi, gruzu oraz inne zanieczyszczenia pochodzące z prac budowlanych muszą być usunięte poza teren Cmentarza przez osobę lub firmę wykonującą roboty na jej koszt.
- Administrator Cmentarza ma prawo kontroli osób, pojazdów, sprzętu oraz przewożonych i przenoszonych materiałów w ramach terenu cmentarnego.
- Zezwolenie na prace budowlane traci swoją moc po upływie sześciu miesięcy od daty jego wydania.
- W czasie wykonywania prac na cmentarzu wykonawca powinien mieć ze sobą zezwolenie, do wglądu dla kompetentnej sprawdzającej osoby.
- Rozpoczęcie prac remontowych i budowlanych można podjąć dopiero po uzgodnieniu ich zakresu i dokładnego terminu z Administratorem Cmentarza.
- Prace prowadzone poza ustalonym czasem lub bez zezwolenia Administratora uważane są za nielegalne.
- Prace budowlane i remontowe mogą być wykonywane wyłącznie przez dysponenta grobu albo upoważnione przez niego podmioty gospodarcze na podstawie udzielonego pełnomocnictwa lub umowy.
- Na grobach można ustawiać nagrobki o wymiarach nieprzekraczających granic powierzchni grobu.
§7
- Na Cmentarzu zabrania się:
- zakłócania ciszy, porządku i powagi miejsca,
- zaśmiecania terenu, niszczenia zieleni, ustawiania ławek, płotów itp.,
- palenia tytoniu, picia alkoholu i zażywania środków odurzających,
§8
- Zarządca Cmentarza przyjmuje ofiary w szczególności za:
- przydzielenie miejsca pod grób tzw. placowe,
- użytkowanie miejsca czyli tzw. pokładne oraz jej przedłużenie po 20 latach,
- zezwolenie na wykonywanie prac remontowych i budowlanych,
- korzystanie z Cmentarza dla wykonywania usług pogrzebowych i cmentarnych wykraczających poza standardowe ramy obsługi pochówku,
- zezwolenie na ekshumacje zwłok,
- zmianę dysponenta grobu.
§9
- Wszelkie ofiary przyjmowane są w imieniu i na rzecz Zarządcy Cmentarza, czyli Proboszcza Parafii.
- Wszelkie złożone ofiary za posługi cmentarne oraz wykorzystanie mienia cmentarnego należą w całości do Parafii i pozostają do dyspozycji Proboszcza.
§10
- Przez złożenie ofiary za przydzielenie miejsca, tzw. placowe, nie nabywa się prawa własności danego miejsca, lecz staje się jedynie dysponentem danego miejsca.
- Ofiarę za przydzielenie miejsca (placowe) składa się jednorazowo.
- Ofiarę za użytkowanie miejsca (pokładne) składa się na okresowo, co 20 lat.
- Potwierdzenie złożenia ofiar należy przechowywać bezterminowo celem udokumentowania prawa do dysponowania miejscem i/lub w przypadku korzystania z miejsca i/lub grobu w przyszłości.
- Złożone ofiary nie podlegają zwrotowi.
- Osoba podejmująca czynności w zakresie dysponowania grobem winna udokumentować swoje prawo poprzez przedłożenie niezbędnych dokumentów i oświadczeń.
- Jeżeli po 20 latach dysponent grobu nie dokona dalszego przedłużenia rezerwacji przez złożenie ofiary, Zarząd Cmentarza traktuje to jako rezygnację z dalszego użytkowania grobu.
- Osobie, która pomimo upływu terminu 20 lat nie wniosła odpowiedniej ofiary, nie przysługuje roszczenie o przywrócenie posiadania miejsca oddanego przez Zarząd Cmentarza na grób kogoś innego, pomimo tego, iż grób utrzymywany jest w należytym porządku.
- W przypadku braku dysponenta decyzje dotyczące grobu podejmuje Zarządca Cmentarza.
- Po wygaśnięciu ofiary za 20 lat, miejsce grzebalne przechodzi do dyspozycji Zarządcy Cmentarza. Zarządca Cmentarza nie ma obowiązku szukania i powiadamiania dysponenta grobu o terminie wygaśnięcia ofiary 20-letniej.
- Przedłużenie prawa do dysponowania na dalsze 20 lat wymaga ponownego uiszczenia ofiary 20-letniej.
- Opóźnienie we wniesieniu kolejnej ofiary 20-letniej nie może przekroczyć jednego roku.
- W przypadku nie wniesienia ofiary w terminie, za zgodą Zarządu Cmentarza, możliwe jest przywrócenie praw do grobu.
- Po wygaśnięciu ofiary 20-letniej dysponent miejsca grzebalnego zobowiązany jest do usunięcia wszelkich elementów budowlanych nagrobka lub grobowca. Jeżeli nie zostaną one usunięte w ciągu 24 miesięcy od dnia wygaśnięcia dzierżawy, przechodzą do dyspozycji Zarządcy Cmentarza bez prawa żądania ich zwrotu lub odszkodowania.
§11
- Dysponentem nowego grobu jest osoba, która uiściła ofiarę za tzw. placowe i pokładne
- Dysponentem istniejącego już grobu jest osoba, która uiściła ofiarę za tzw. pokładne.
- Do dysponowania wolnym miejscem uprawnieni są członkowie rodziny zmarłego Dysponenta według podanej kolejności:
- pozostały małżonek/ka/,
- krewni zstępni /dzieci, wnuki, itd./,
- krewni wstępni /rodzice, dziadkowie, itd./,
- krewni boczni do 4 stopnia pokrewieństwa,
- powinowaci w linii prostej do 1 stopnia.
- Z wyżej wymienionych osób według podanej kolejności ustala się tylko jedną osobę, która będzie dysponować prawem do grobu.
- Posiadanie prawa o którym umowa w ust. 1, nie upoważnia do odstępowania miejsca osobom innym niż wymienionym w tym ustępie.
- Każda zmiana dysponenta grobu lub miejsca zarezerwowanego winna być uzgodniona z Zarządcą lub Administratorem Cmentarza.
§12
- Ekshumacja zwłok i szczątków może być dokonana:
- na umotywowaną prośbę osób uprawnionych za zezwoleniem Inspekcji Sanitarnej,
- na zarządzenie Prokuratury lub Sądu,
- na podstawie decyzji właściwego Inspektora Sanitarnego.
- Pusty grób po ekshumacji pozostaje do dyspozycji Zarządcy Cmentarza bez zwrotu opłaty za dzierżawę.
§13
- Przyjęcie zwłok do pochowania na Cmentarzu następuje po przedstawieniu wymaganych dokumentów, w tym:
- karty zgonu,doku
- mentu potwierdzającego prawo do dysponowania miejscem.
- W przypadku osoby zmarłej za granicami kraju wszelkie dokumenty niezbędne do dokonania pochówku muszą być przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego.